Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu

Da Lat

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg Emmy

17 Januari 2010 | Vietnam, Ðà Lạt

Hallo mensen van het goede leven!

Ik schrijf ff snel een bericht voordat ik ga. We zitten momenteel in Da lat; centraal Vietnam.
We zijn gisteren vanuit Saigon met de bus hier naar toe gekomen. In Saigon hebben we nog een Cao Dai tempel bezocht en de Cu Chi tunnels.

Cao Dai is een geloof dat alleen in Vietnam bestaat en is een mengsel van een heleboel geloven tegelijkertijd zoals het moslimgeloof, het katholieke geloof, het Boeddhisme, het Hinduisme, etc. Was wel grappig want die tempel zag eruit als iets wat je in Disneyland tegen kunt komen. Allemaal kleuren en vormen en het is dat ik beter wist, anders had ik geprobeerd of het ook eetbaar was, hihi! Was echt bijzonder.
De weg er naar toe was ook bijzonder. Kennen jullie die beroemde foto van dat naakte meisje dat op de vlucht is voor de napalm? Nou, precies over die weg zijn wij gereden. Bij de tempel zat een man die nog steeds in contact met dit meisje is (inmiddels een vrouw die nu in Canada woont) en hij liet ons ook wat foto's zien van haar die hij bij zich had.

Na de tempel zijn we naar de Cu Chi tunnels gegaan. Dat zijn de tunnels die door de Vietcong gegraven zijn ten tijde van de Vietnam-oorlog en die ruim 200 km lang zijn in totaal. Op sommige plaatsen hadden ze 3 lagen boven elkaar gegraven, echt bizar! We werden rondgeleid door het bos waar vroeger hevig gevochten werd en de gids vroeg ons om op zoek te gaan naar de ingang van de tunnel, nou... niks te vinden hoor! Bleken we er gewoon bovenop te staan, net als de Amerikanen dat vroeger nietsvermoedend hadden gedaan! Wat blaadjes aan de kant en daar lag een klein vierkant luikje van 40 bij 40 cm ofzo... Als je geen Aziaat was dan kwam je er ook gewoon echt niet in! Een mannetje demonstreerde hoe het in z'n werk ging en binnen 3 seconden was hij onder de grond verdwenen, foetsie!
Zonder dat de Amerikanen het in de gaten hadden leefden er in totaal enkele duizenden mensen onder de grond, jaren achter elkaar. Ze hadden ook slaapkamers, keukens, etc... alles. Er zijn zelfs vrouwen bevallen daar onder de grond!
Iets verderop, waar de ingang van de tunnel groter was mochten we er ook in. Waaaahhhh, smal man! Nu hingen er nog enkele lichtjes maar echt aangenaam was het niet, al was het maar 50 meter.
Ook lieten ze zien hoe de Vietcong vroeger van het afval van de Amerikanen (dan heb ik het over bommen, geweren, etc) weer nieuwe wapens maakten. Ze lieten ons een scala aan boobytraps zien. Jemig, de meest gruwelijke dingen. Zo kon het zijn dat je als Amerikaanse soldaat in het bos liep en dat je ineens in een kuil viel met allemaal rechtopstaande speren erin. Er waren nog veel meer varianten op deze boobytrap waarvan ik niet allemaal ga
uitleggen hoe ze werkten maar ik kan zeggen: ten tijde van oorlog worden mensen zeer creatief! (op een lugubere manier helaas)

Maar goed, verder hebben we in Saigon niet veel meer gedaan behalve onze bus naar Da Lat missen waardoor we een dag extra moesten wachten. Morgen vertrekken we met 2 mannen voor 3 dagen de jungle in.
No worries! Vandaag zijn we ook al met hen op de brommer mee op sleeptouw geweest. Super aardige mannetjes die hun best doen om brood op de plank te krijgen want dat is niet voor iedereen even makkelijk in een land als dit. Bij de overheid zit je goed maar verder is het voor sommigen nog best aanpoten. We nemen de rugzak mee op de brommer en gaan de binnenlanden van Vietnam in, ver uit de toeristische wereld laten we maar zeggen: off the beaten track!!!

We gaan overnachten in hutjes en eten met lokale bevolking, we gaan gave natuurdingen zien en lekker back to nature! Heb ik echt zin in!!!! Uiteindelijk komen we dan uit in Nha Trang, vanwaar we onze weg naar het noorden zullen vervolgen over de gebaande paden.
Vanavond zijn we door onze mannetjes uitgenodigd om met ze uit eten te gaan in een echt Vietnamees restaurant, hoe kan het ook anders! Nou, tot over een aantal dagen dan maar weer lieve mensen!

Emmy.

-Niels en Chiara: bedankt voor jullie snelle reactie maar ik heb het adres niet meer nodig want we hebben inmiddels besloten wat de volgende bestemming na Vietnam wordt. Na lang peinzen en piekeren zijn we tot de conclusie gekomen dat het geen India, Nepal of Tibet wordt, maar wel.....

Hou ik nog ff een verrassing!!!!

-Marjorie: jaaaaaa, meer updates van GTST!!!!! Kan niet wachten! En nog iets... wat wordt het nieuwe adres waar ik kaartjes heen kan sturen??? Ik heb alleen je adres in Utrecht in mijn boekje staan namelijk...

-Marlon: hoe gaat het stoppen met roken?????

-Mama: om je vraag te beantwoorden... al is het allemaal Azië, er is toch heel duidelijk verschil te merken tussen de bevolking van de verschillende landen. Het volk dat me mateloos irriteert zijn de mensen in Thailand. Nou ja, mateloos, beetje groot woord maar nu ik ze kan vergelijken vind ik dat wel de minst leuke mensen. De mensen in Laos zijn minder geciviliseerd en daarom ook niet zo zakelijk als de Thai-people. Een stuk vriendelijker dus en 'echter'. Maar het allerleukst vond ik de mensen in Cambodja. Mocht het in 1 van de voorgaande mailtjes nog niet duidelijk zijn geworden: ik ben verliefd op de mensen in Cambodja! Als je chagrijnig bent hoef je alleen maar een blokje om te maken en je komt met een grote glimlach op je mond weer thuis. Natuurlijk, ook daar moeten ze geld verdienen en proberen ze alles aan je te slijten maar ze blijven altijd lachen! Geweldig vond ik dat!
De Vietnamezen vind ik een beetje een mengeling van de Thai-people en de Cambodjanen. Afhankelijk van waar je bent overigens. In Saigon neigden ze meer naar de Thai-people maar in de country-side zijn ze al meteen een stuk milder zeg maar. Ja, de Vietnamezen verdienen ook een positieve beoordeling!!! Mocht je nog meer willen weten dan merk ik dat wel weer oké?! Liefs Emmy.

-Helga: is het internet daar wel sneller of niet? Ik ben nu klaar dus ik ga terug naar de kamer... zie je zo!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emmy

Actief sinds 03 Sept. 2006
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 47348

Voorgaande reizen:

29 November 2012 - 26 December 2012

Zuid Amerika, here i come!

02 Februari 2012 - 01 Maart 2012

Asia again!

13 Februari 2010 - 13 Maart 2010

India - deel 2

03 Mei 2003 - 04 Mei 2004

Wereldreis 2003 - 2004

Landen bezocht: