Onderwaterwereld. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu Onderwaterwereld. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu

Onderwaterwereld.

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg Emmy

17 Januari 2010 | Thailand, Bangkok

Haai iedereen!

Ko Phi Phi. Het had wat voeten in aarde om er te komen (zie vorige mail over vreselijke busrit) maar het loont zich hoor! Een tropisch eiland gelegen in de Indische Oceaan.
Eigenlijk zijn het twee eilanden: Phi Phi Don en Phi Phi Leh. Op laatstgenoemde eiland is 'The Beach' met Leonardo diCaprio opgenomen.

Wij zitten op Phi Phi Don; zeer toeristisch maar ook wel gezellig. Het stikt hier van de pubs, internetcafés, winkeltjes, restaurantjes... kortom... alles wat het hartje van een "vakantieganger a la Lloret de Mar" begeert.
Als jullie nu denken dat we hier de afgelopen dagen alleen maar aan onze teint hebben liggen werken op het strand en alleen maar bezig zijn geweest met het op peil houden van het alcoholpercentage in ons bloed... dan hebben jullie het mis.

Helga en ik hebben de afgelopen dagen harder gewerkt dan ooit! Na 3 dagen vroeg opstaan en intensieve mentale en fysieke inspanning mogen we ons nu officieel 'duikers' noemen!!! Wij hebben onze PADI!!! En duiken is zooooo gaaf!!!

De eerste dag waren we alleen nog maar bezig met vervelende oefeningen. We hebben alle mogelijke procedures geleerd die je moet hanteren in geval van nood, we hebben geleerd wat je moet doen als er water in je bril of mondstuk komt, wat je moet doen als je "out of air" bent, etc, etc...
In het begin was het allemaal heel onnatuurlijk enzo maar al snel raakte ik vertrouwd met de verschillende technieken... tijd voor het ECHTE werk!

Dag twee zijn we naar Phi Phi Leh gevaren waar we onze eerste twee duiken gemaakt hebben. Niet te geloven wat zich onder water allemaal afspeelt!!!
Vissen in alle soorten en maten met de meest geweldige kleuren! Als je stil blijft hangen komen ze nieuwsgierig naar je toe... echt leuk!
En allerlei vreemde soorten planten en koralen! Het is zoooo mooi onder water maar alles behalve rustgevend! Er is hartstikke veel herrie onder water! Dit komt doordat de dichtheid van water steeds groter wordt naarmate je dieper gaat. Geluid knalt dan als het ware tegen een soort muur op waardoor het heel hard klinkt. Het stomme is dat je geluid heel moeilijk
kunt lokaliseren; soms hoor je een boot voorbij komen maar als je dan boven je kijkt is er geen boot te vinden!
Ook het zicht onder water is heel anders; dingen lijken vaak dichterbij dan ze zijn en als je je hoofd te snel draait ben je heel eventjes alle oriëntatie kwijt. Het is een soort van duizelig gevoel. Mar goed... ik ga te veel op details in merk ik maar dat komt gewoon omdat ik heel enthousiast ben!
We zijn op z'n diepst naar 18 meter geweest en de tweede dag, tijdens onze vierde duik, hebben we een 'leopard-SHARK' gezien van zo'n 2 meter afstand!
Wauw!!! Een HAAI!!! Het lag daar maar een beetje maar toch... een HAAI!

Na nog een paar vervelende rot-oefeningen op de bodem waren we geslaagd!
Onder water hebben we met z'n allen heel druk lopen gebaren: jippie!!!
Met onze PADI kunnen we nu overal ter wereld duiken en dat is dan ook precies wat we gaan doen in Maleisië, Indonesië en misschien ook nog wel in Australië... mam, ik heb eindelijk een hobby gevonden hoor!

Vanavond gaan we voor het eerst sinds ons verblijf op Ko Phi Phi het nachtleven verkennen en 1 of meerdere 'borrels' drinken om dit heugelijke feit te vieren!

Proost!

Emmy.