It´s all yellow!! - Reisverslag uit Taganga, Colombia van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu It´s all yellow!! - Reisverslag uit Taganga, Colombia van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu

It´s all yellow!!

Door: Emmy Muijsers

Blijf op de hoogte en volg Emmy

13 Oktober 2013 | Colombia, Taganga

8 oktober 2013

"I go the fever!" Tidididdiii, pomtidomtidom...
Oke, ik niet ziek (wel verkouden trouwens) maar dit verhaal gaat over de gele koorts, vandaar!
I.v.m. een geplande trip naar de Amazone later in de reis, waarvoor inenting tegen fiebre amarilla (gele koorts) verplicht is, ging ik deze ochtend met Helga en de Nederlandse Edwin mee naar het rode kruis in Medellin. Zelf ben ik reeds gevaccineerd, maar zij hadden nog een shotje nodig :-)

Bij het rode kruis konden ze ons helaas niet helpen (huhhh???) en dus belandden we niet veel later per taxi in en medisch centrum in een geheel ander deel van de stad. Het was er druk, erg druk.
De ganze wachtkamer bij de afdeling vacunacion zat propje vol met veel moeders en veeeeel kinderen. Uit alle spelonken van de wachtkamer kwamen mini-mensjes gekropen, zo leek het. Sommigen van hen werden bezig gehouden bij een groot aquarium.

Ergens halverwege de 40 stond de teller, op het moment dat wij nummertje 75 trokken. Potverdrie dubbeltjes zeg he! Had ik al eens vermeld dat wachten geen talent van mij is?? Gelukkig heeft Edwin daarentegen wel het talent om van alles een lolletje te maken en na wat bingo-achtige praktijken (waar de hele wachtkamer overigens een stuk vrolijker van werd), waren we eindelijk aan de beurt! "Setenta Y cinco!" klonk het door de intercom... BINGO!
Twee patiënten, 2 verpleegsters en een professionele fotograaf (ik) verdwenen in een kamertje alwaar Helga en Edwin met spuiten bewerkt werden. Druk flitsend heb ik dit tafereel vastgelegd. Zo, hehe... het was inmiddels al middag.

Snel zijn we nog even met een kabelbaan een berg op gegaan in de verwachting een geweldig uitzicht te hebben over Medellin. Maar er was geen uitzicht en voor paardrijden hadden we geen tijd ;-)
Na wat hapjes vlees en witte bonen in tomatensaus te hebben weg gewerkt zijn we als een razende terug gegaan richting hostel, waar een taxi reeds op ons stond te wachten.
´s Ochtends hadden we namelijk in de supermarkt vliegtickets naar Cartagena weten te bemachtigen voor dezelfde avond. En dat voor maar 33 euro, bizar toch! Absurder is misschien wel de plek van aanschaf...

9 oktober 2013

Cartagena!! Als zijnde een stad vol historie, cultuur en bruisend nachtleven, is dit al lange tijd een geliefde bestemming voor reizigers.
Deze Caribische stad staat op de UNESCO erfgoedlijst en wij zijn neergestreken in San Diego, de meest levendige wijk binnen de oude stadsmuren van Cartagena, zoals deze ten tijde van de Spaanse kolonisatie zijn neergezet een paar eeuwen geleden.
Heerlijk om hier door de straten te slenteren en de sfeer in je op te nemen. Maar hallo zeg, wat is het hier achterlijk warm!!

Later op de dag vond er een hereniging met Edwin plaats die ook zojuist was ingevlogen en had ingecheckt in ons ubergezellige Makako hostel. En Livia (die we nog kenden uit Bogota) was ook in town. Met z´n viertjes zijn we gaan eten aan een plein waar danseressen met zwierige jurken de boel opzweepten. De dikke man met blonde pruik die wild met zijn ontblootte bierpens heen en weer schudde op muziek van Shakira vond ik echte minder smakelijk...

De avond eindigde in een drukke, lawaaïge (?) en benauwde club. Ik had last van mijn darmpjes (Joh echt?) dus vond er al met al geen kloot aan daar (excuus voor woordkeuze). Ben naar het hostel gegaan en lekker mijn bedje ingedoken, terwijl Helga tot sluitingstijd is gebleven met anderen uit het hostel.

10 oktober 2013

Op het menu van vandaag: de moddervulkaan El Totumo (of zoiets).
Een uur rijden vanaf Cartagena doemde er een spitsvormige heuvel op.
Enkel in bikini beklommen we een steile trap naar de krater met daarin.... modder! :-)
De groep die voor ons gearriveed was, lag al wild spartelend in de drap te krioelen. Nu wij! Nu wij!!
Na het afdalen van een trap aan de binnenzijde van de kraterwand, werden we door mannentjes de modder in gesleurd en gemasseerd. Het klinkt raar, maar dit was onderdeel van het programma. Na de massage mochten we nog heel even vrij spelen en daarna, HUP! Vulkaan uit en in mars naar de rivier. Daar werden we hardhandig schoon geschrobt door een paar vrouwtjes, zoals moeders dat vroeger deed (aldus de gids ter plekke).

Snel, snel!! Na de wasbeurt werden als een op hol geslagen kudde weer netjes richting kleedruimte gedreven waar we nog snel een schijfje watermeloen naar binnen konden proppen, terwijl we belaagd werden door masseurs, wasvrouwtjes en fotografen die allemaal natuurlijk geld wilden zien voor de verleende diensten. Nog nadruipend mezelf in mijn kleren gehesen en binnen het uur zaten we weer in busje terug naar Cartagena. Het was een bijzonder boeiende en vooral ook snelle beleving :-)

De avond besloten we in een heuze salsabar. 'Club Havana' is geen enkele zichzelf respecterende salsadanser vreemd en dus mochten ook wij een bezoekje hieraan niet aan ons voorbij laten gaan ;-)
Kwam die salsa cursus die ik op een blauwe maandag gedaan heb toch ineens van pas!

11 oktober 2013

Na een stormachtige nacht, hebben we de volgende ochtend onze biezen gepakt. Een bus en een taxi bracht ons in 4 uur naar Taganga; een klein vissersdorpje op 20 minuten rijden vanaf de havenstad Santa Marta.
Onderweg vooral veel gele shirtjes voorbij zien flitsen, want vandaag zou de WK kwalificatiewedstrijd tussen Chili en Colombia plaats vinden.
De match speelde zich af in het stadion van Barranquila, waar wij per bus nog langs zijn gekomen. 1 grote gele vlek daar!

Het leek een hopelozen wedstrijd te worden toen Chili 3 keer scoorde in die 20 minuten dat wij in de taxi zaten en via de radio meeluisterden.
De taxi-chauffeur had de tranen in zijn ogen staan en liet zijn hoofd verslagen op het stuur vallen. "He, wel op de weg blijven letten hoor!".
Ik zei dat de kansen nog niet verkeken waren en dat klopte. Het werd 3-3
Viva Colombia!!!

12 oktober 2013

* vlucht naar Bogota geboekt
* vlucht naar Letitia geboekt
* nog een vlucht naar Bogota geboekt
* boot gereserveerd voor morgen (Tayrona national park)
* Doof geworden van al die keiharde muziek hier op straat

Nu ga ik een mini-tas voorbereiden voor ons 2 daagse verblijf in Tayrona.
Later meer!!

Buenas noches!

• 13 Oktober 2013 - 06:12

Desiree Booi:

Een beetje bizar om oo zo'n leeftijd gezond en wel in snel tempo gewassen te worden he. Hey chica. Que te diviertes. Besitos