Work hard, play hard - Reisverslag uit Guanacaste, Costa Rica van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu Work hard, play hard - Reisverslag uit Guanacaste, Costa Rica van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu

Work hard, play hard

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg Emmy

27 September 2014 | Costa Rica, Guanacaste

Pura vida! Vrij vertaald "het pure leven" is een veelgebruikte kreet in Costa Rica en betekent zoveel als dat alles goed is. Met mij is ook alles goed, inmiddels alweer bijna 2 weken onderweg...

Vandaag had ik de laatste Spaanse les en stiekem vind ik dat best jammer want los van het feit dat ik er veel van leerde, heb ik het hier in Tamarindo ook gewoon heel erg naar mijn zin!
Het verloop onder studenten is vrij groot en de groep van vorige week is inmiddels bijna volledig vervangen door een nieuwe 'lichting' aan studenten, maar des te fascinerender vind ik het om te constateren hoe snel er uit die nieuwe mensen weer een nieuwe groep is gevormd.

Het voordeel van deze samenhang is ook dat je altijd mensen vindt om samen activiteiten mee te ondernemen. Zo heb ik vorige week een mangrove tour gemaakt en krokodillen gespot en ben ik op een doordeweekse avond, na zonsondergang, naar playa grande gegaan om naar de zogeheten zwarte schildpadden te kijken die aan land komen om eieren te leggen. Dit hele proces duurt een uur of 2 en is bijzonder interessant!

Om de een à twee jaar komen de wijfjes helemaal vanaf de Galapagos eilanden naar Costa Rica gezwommen om de eitjes te begraven. Ze zijn zeer kieskeurig in hun strandkeuze en gaan altijd terug naar exact hetzelfde strand als waar ze zelf ooit geboren zijn! En het gave hieraan is dat ze dit strand weten terug te vinden op basis van informatie die ze in hun buik hebben opgeslagen bij de geboorte, zoals samenstelling van het zand, temperatuur en nog meer van dit soort ongein. Als een schildpad het juiste strand eenmaal heeft gevonden, graaft ze met haar flipperachtige achterpoten eerst een grote kuil waar ze zelf in past. In die kuil maakt ze nog een klein, maar heel diep gat, waarin ze haar eieren kan lozen. Tijdens dit gedeelte van het proces raakt ze in een soort trance waardoor ze makkelijk benaderd kan worden, door mij bijvoorbeeld :-)

In het pikkedonker kwamen we aan op een volledig verlaten (beschermd) strand. Ik kon met enige moeite het strand onderscheiden van de zee. Enkel bliksemschichten zorgden zo nu en dan voor wat licht. Het geluid van rollende golven was de enige indicatie van waar het strand overging in de zee. Dit alleen al vond ik magisch!

We waren nog geen 5 minuten op het strand toen de met ons mee gekomen naturalist vanuit de verte een rood sein gaf, een goed teken in dit geval! (De schildpadden kunnen niet tegen wit licht, dus de biologen werken allemaal met rood licht.) Er was een schildpad op het strand gespot!
Zelf had ik het kleine formaat in gedachten, maar het was echt een joekel! Wow zeg! Indrukwekkend! Op niet meer dan 2 meter afstand konden we haar aanschouwen. Vol verwachting klopte ons hart, zou dit het juiste strand zijn voor haar?? Helaas... Ze maakte rechtsomkeert en schuifelde terug naar zee, met ons in haar kielzog. Langzaamaan verdween ze het grote donkere gat weer in. Bye bye miss turtle! Succes met het vinden van je geboorteplaats!
"Helaas" hebben we ditzelfde tafereel nog 2x mogen aanschouwen. Geen van de wijfjes had blijkbaar het juiste strand te pakken. Hoewel het natuurlijk onwijs cool was geweest om het hele proces van kuilgraven en eieren leggen van dichtbij te aanschouwen, was het hoe dan ook een heel speciale beleving! Alsof je door de tv heen in "planet earth" was gestapt.

Ik wilde ook heel graag naar nationaal park Rincon de la Vieja (betekenis: de oude hoek). Een vulkanisch gebied met kokende zwavelmeren (stinkiestankie), borrelende modderpoels en kletterende watervallen waaronder je een heerlijk verfrissende duik kunt nemen. Met nog 4 anderen hebben we op zaterdag een auto gehuurd, waarmee we 's avonds naar Liberia reden; de dichtstbijzijnde grote plaats van waaruit het park makkelijk te bereiken is. We hadden hier een goedkope slaapplek gevonden die z'n naam zeker eer aan deed. De kamers waren denk ik niet groter dan 2 bij 3 meter, met daarin gepropt een bed, douche en wc. Ik noemde het cellen. Maar ach, het was maar voor 1 nacht. In een lokale bar hebben we wat Imperial biertjes genuttigd en naar foute muziek geluisterd.
In Rincon de la Vieja hebben we een hike gedaan met als afsluiter een paar uurtjes relaxen in natuurlijk verwarmde baden. Heet! Maar ook erg lekker. Moe maar voldaan keerden we dezelfde avond terug naar Tamarindo.

De rest van de week ben ik elke dag weer braaf naar school gegaan en heb ik netjes mijn huiswerk gemaakt. Maar het is en blijft ook wel een beetje vakantie en in Tamarindo is er elke avond wel ergens een ladiesnight, waar vrouwen gratis mogen drinken, dus de avonden kom ik wel door. En vanavond, fridaynight, rukt heel het dorp uit naar Crazy Monkey om te vieren dat het weekend is!

Zondag reis ik met Roger, medestudent en huisgenoot, richting de Caribische kust. Het 'echte' vakantievieren gaat beginnen!!!
En toch zal ik Tamarindo missen, met de vele regen, modderige straten, Wok 'n Roll's en Suck my Cocktails...

Adios y hasta pronto!

  • 27 September 2014 - 07:04

    Desirée:

    Mooi Ems

  • 27 September 2014 - 10:13

    Matthijs:

    Goed om te lezen dat je het naar de zin hebt! Nu genieten van de vakantie!

  • 30 September 2014 - 13:10

    Meriam:

    He Emmy, Klinkt goed en mooie foto's! Geniet er nog maar lekker van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emmy

Actief sinds 03 Sept. 2006
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 47012

Voorgaande reizen:

29 November 2012 - 26 December 2012

Zuid Amerika, here i come!

02 Februari 2012 - 01 Maart 2012

Asia again!

13 Februari 2010 - 13 Maart 2010

India - deel 2

03 Mei 2003 - 04 Mei 2004

Wereldreis 2003 - 2004

Landen bezocht: