Flying high to a FINE city! - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu Flying high to a FINE city! - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu

Flying high to a FINE city!

Door: emmymuijsers

Blijf op de hoogte en volg Emmy

07 Februari 2012 | Indonesië, Medan

FOTOS behorende bij deze reis zijn te vinden op: https://picasaweb.google.com/101509393699118086083/Indonesie2012?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMHjjdKw6OCOBQ&feat=directlink

Donderdag 2 februari 2012, een zeer koude ochtend. Gelukkig kwam de tram er direct aan zodat we niet te onnodig in onze op-tropische-weerscondities-afgestemde-kleding hoefden te klappertanden. Hoewel een dag later grote delen van het trein- en luchtvekeer stil kwamen te liggen door hevige vorst, veliep voor ons alles gesmeerd.
Met Emirates vlogen we van Amsterdam naar Dubai, alwaar we 3 uur overstaptijd hadden. Een cocktail en een potje yathzee verder, zaten we alweer op de volgende vlucht naar Singapore, waar we omstreeks 2 uur 's middags voet aan land zetten. Heerlijk...zon'n warm dekentje!

Eindelijk zouden we Jacq weer zien, die sinds augustus 2011 in Singapore woont. We reisden zelf naar de condo waar Jacq woont, al heeft het meer iets weg van een 5-sterren hotel!
Mooie witte gebouwen met een groot zwembad in de binnenplaats, omgeven door palmbomen en allerlei ander weelderig groen. Alles netjes aangelegd en tip top verzorgd. Via een kronkelpaadje kwamen we uit bij de condo van Jacq, waar we onszelf binnenlieten met een code die we al eerder van haar hadden gekregen. We hadden gehoord dat het appartement wat klein was, maar dat vonden wij reuze meevallen met 2 slaapkamers, 2 badkamers, een frisse woonkamer en keuken, 3 wc's en een groot balkon... Wat een heerlijke plek om te wonen!

Niet veel later kwam Jacq thuis uit haar werk en zaten we als vanouds op de bank met een hapje en een drankje de laatste nieuwtjes uit te wisselen :-)

Omdat we op vrijdag aankwamen, had Jacq nu ook lekker weekend, dus alle tijd om ons de hotspots van Singapore te laten zien. En dat zijn er nogal wat!

Hoewel ik 8 jaar geleden ook in Singapore ben gewesst en het wel gezien dacht te hebben, leek het wel alsof ik nu in een totaal nieuwe stad tereht was gekomen. En "nieuw" is misschien ook precies het juiste woord. Heel veel nieuwe gebouwen, overal waar je kijkt. Wat een skyline!!
Grote wolkenkrabbers, overal nieuwe arcitectonische hoogstandjes, laserlichten en 3d-watershows, veel groen en vooral... klinisch schoon en stak georganiseerd!
Al vind ik de hoeveelheid aan regels soms wat overdreven, niet te vergeten de hoge boetes die er staan voor het overtreden van deze regels. Ik moest dan ook erg lachen om een t-shirt dat ik zag hangen met de treffende tekst: " Singapore is a FINE City!"

Omdat we nog te dealen hadden met een jetlag, begonnen de eerste 2 dagen steeds ergens halverwege de middag. De 1e dag is het nog wel gelukt om een mooie wandeling te maken bij Mount Faber, maar de schemer trad daarna al snel in. Dit laatste hebben we benut door een boottocht door de baaien van Singapore te maken, wat prachige foto's heeft opgeleverd!

Het was een spektakel aan kleuren en (laser)lichten, afkomstig van de wolkenkrabbers en kleurrijk verlichtte terrasjes langs de baaien. Echt een spectaculair gezicht, dat ook nog eens erg mooi reflecteerde in het water! De surrealistische "Efteling-sensatie" werd compleet gemaakt door de prachtig in gouden kleding uitgedoste Aziatische vershijning, die voor op de boot op haar banjo-achtige-gitaar-ding zat te pingelen.

De rest van de avond hebben we al cocktail-drinkend doorgebracht, beginnende bij een vintage barretje in het Arabische district en eindigend boven op het dak van een wolkenkrabber met uitzicht over Singapore. Wind in de haren en dreunende beats van een dj die wij vonden draaien als Armin van Buuren. De Singapore Sling was erg lekker en de nacht lang :-)

Door dit laatste hebben we echter wel de gehele volgende ochtend gemist! Maar gelukkig waren we nog wel op tijd voor de feestelijkheden in het kader van het Chinese Nieuwjaar! En waar kun je dat beter aanschouwen dan in hartje Chinatown?

Een Chinese taxe-chauffeur die leek op "Urkel" (van dat tv programma waarvan ik de naam niet meer weet, maar met die nerderige jongen met jampotglazen als bril en die een beetje lacht als een varkentje)had ons hier een dag eerder over verteld:

"Tjainies nie jeer!! Wie iet roh fiz ent kerretz vor goet lak, ieeeeee ieeeee"

"Bik festieval tomollow vor celebeetsjun heppie niejeer! Tomollow in Sjainatoun,ieeee ieeee"

Dus...
wij stonden de volgende dag ruim op tijd opgesteld langs een lange rij danghekken!

Een uur later stonden we er echter nog... De praalwagens al die tijd al klaar voor vertrek, maar desondanks geen grijntje beweging te bekennen.

Pompidom... wachten, wachten en nog eens weachten. Maar we hielden stand! Geen van ons dacht er ook maar aan om ons plekje op te geven na zoveel tijd. We zouden die praalwagens hoe dan ook zien!

Voor mijn gevoel weer een uur later, leek het hele kermis dan toch in beweging te komen... en hoe!!
De formule 1 is er niks bij! In razend tempo vlogen de praalwagens voorbij, enkel een spoor van licht achterlatend. 5 minuten later stonden we weer naar een lege weg te staren. De foto's die we getracht hebben te maken ijn grotendeels mislukt :-(

Daarna even snel wat voedsel naar binnen gewerkt en vervolgens de halve stad doorkruist voor een overheerlijk chocolade-fondue, jammie!!

Maandag was voor Jacq gewoon weer een werkdag, dus Helga en ik zijn op eigen gelegenheid Singapore ingedoken. Al leek het meer of we in een zinkend schip zaten...
We zijn namelijk naar een Titanic expositie geweest, waar je door levensgroot nagemaakte ruimtes van de Titanic liep. Er lagen ook overal spullen uit de Titanic die zijn gevonden op de bodem van de zee, waaronder ook veel persoonlijke items. Was erg indrukwekkend!

Volgende onderdeel op het programma was het observatory-deck van Marina Bay Sands, een heel hoog nieuw hotel waarvan het lijkt alsof er een schip boven op het dak is aangemeerd ;-)
Geweldig uitzicht!

Na enkele kodak-momenten zijn we afgedaald en richting Boat Quay gelopen voor de lunch. Jammer alleen dat er een regenbui uit de hemel kwam zetten net op het moment dat wij over een lange brug liepen. Aan het einde van de brug hield het ook meteen weer op met regenen, maar wij leken ondertussen al 2 verzopen katjes :-(

's Avonds na het werk zijn we met Jacq naar de Singapore Zoo gegaan voor een ware wild-life-night-experience!!

En vandaag... vandaag zijn Helga en ik vertrokken uit Singapore. Met Jetstar Airways zijn we naar Medan, de hoofdstad van Sumatra, gevlogen.
Wat een rotstad. Er valt hier geen donder te beleven, behalve vervallen huizen en veel verkeer. Wel zijn we nog even een kijkje wezen nemen in een kerk, waar op dat moment net een dienst zou beginnen. We hebben een deel bijgewoond, maar zijn uiteindelijk tijdens het zingen de kerk uit gegaan :-)

Na een hapje gegeten te hebben in een oud restaurant waar huzarensalade, bitterballen, saucijzenbroodjes en moorkoppen op het menu staan, zit ik nu dit verhaal tot een einde te breien in een "gezellig" Aziatisch internetcafeetje die vol zit met jongelui die online zitten te pokeren en naar pornoplaatjes zitten te kijken. Ieder z'n ding zeg ik dan maar... ;-)

Morgen vertrekken we naar Bukit Lawang en gaan we hopelijk Oran Oetans in het wild aanschouwen!!

Tot snel, tot het volgende verhaal!

Liefs Emmy

• 07 Februari 2012 - 14:47

Calijn:

Wat heerlijk om je verslag te lezen. Je helpt me even weg te dromen van ons sneeuwparadijs. Singapore heeft dus toch hee wat te bieden ookal lijkt het niet zo groot. Nog steamboat gegeten? goede reis verder. KUS

• 07 Februari 2012 - 14:51

Matthijs:

Klinkt goed! Lekker warm ook!

Liefs, je broer(tje)

• 07 Februari 2012 - 15:06

Marga:

He Emmy en Helga,
    Geweldig om al jullie belevenissen zo te kunnen volgen, klinkt geweldig!! Het is hier zoooooooooooooo koud en dan lees ik over die heerlijke warmte daar. Zou best even willen ruilen..
    Geniet!!

liefs Marga

• 07 Februari 2012 - 15:16

Jacqueline:

Fantastisch verslag weer! Vooral de taxichauffeur is erg goed nagedaan!

• 07 Februari 2012 - 15:46

Saskia Peters:

He Emmy en Helga,
    Klinkt super allemaal!! Ben benieuwd naar de oran oetans!
    Liefs, Saskia

• 07 Februari 2012 - 21:21

Marlon:

He Em en Helg,
    Wat leuk om jullie ervaringen en belevenissen te lezen. Klinkt super!
    Heel veel plezier en genieten met elkaar en groeten aan de orang oetangs!
    Marlon

• 07 Februari 2012 - 22:33

Desiree:

Emmy, zoals altijd geniet ik immens van je verhalen. Ik verheug me weer op je volgend verslag. Veel plezier meis. Groetjes aan Helga. Kus kus

• 08 Februari 2012 - 15:45

Meriam:

Wat een belevenissen al in zo weinig dagen! Mooi weertje ook (behalve die plensbui), hier vriest het nog lekker en duim ik voor een elfstedentocht (kijken) maar zondag zet de dooi in dus wordt spannend. Ga ik vrijdag maar weer lekker zelf schaatsen.

Heeeeeel veeeeeeeel plezier. Meriam

• 10 Februari 2012 - 07:49

Marjorie:

Lieve Em, weer heerlijk je verslag te lezen: krijg zelf ook weer zo'n zin om weg te gaan. Bali staat hoog op ons lijstje als we aan onze vakantie eind april denken. Geniet er lekker van en doe Helga de groeten!! Liefs Majo