Bruce Highway cruisin' - Reisverslag uit Sydney, Australië van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu Bruce Highway cruisin' - Reisverslag uit Sydney, Australië van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu

Bruce Highway cruisin'

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg Emmy

17 Januari 2010 | Australië, Sydney

In Brisbane hebben we Helga's verjaardag gevierd... hiep hiep hoera! Alweer 25 jaar!
Na 3 dagen lanterfanten in Brissie en het deskundig bestuderen van onze financiële situatie besloten we een auto te huren. Het werd een Nissan huppeldepup (Pulsar of zoiets), een gloedje nieuwe auto met alles erop en eraan zoals airco, cd-speler, automatische deurvergrendeling, etc etc. Het is een automaat met een 1.8 liter motor. De auto, door ons omgedoopt tot "Roxy Matilda Brisbabe" zou ons van Brisbane naar Cairns moeten gaan
brengen, een rit van zo'n luttele 1800 km over de Bruce Highway.

Deze snelweg, die parallel aan de oostkust van Australië ligt, is onwijs saai. Recht toe, recht aan. Rechtdoor, rechtdoor, rechtdoor. Maar het uitzicht is daarentegen heel erg mooi... de uitgestrektheid, de bergen, de zee en veel groen dat afsteekt tegen een knalblauwe lucht met
hier en daar wat pluizige wolkjes. De typisch Australische windmolens, af en toe een klein dorpje met oude afgebladderde houten Victoriaanse huisjes, velden vol met suikerriet.. echt mooi hoor!! Maar waar we ons vooral over verbazen zijn de borden langs de kant van de
weg met leuzen als "Survive this drive", "Break the drive, stay alive", "Rest or R.I.P" en waarschuwingen zoals "Driver fatique crashzone" Enigszins angstaanjagend is het wel...
Maar nog vreemder zijn de borden die aangeven dat je op moet passen voor overstekende kinderen terwijl er in geen velden of wegen enige vorm van leven te ontdekken valt, op een zeldzaam overvliegende vogel na of een vlinder die zo nu en dan tegen de voorruit vliegt (die overigens met de ruitenwissers erg moeilijk te verwijderen zijn). Tsja, raar volk soms die
Aussies!

Toch wil ik niet nalaten te vertellen dat ze verdomd blij mogen zijn dat ze in dit land wonen, qua natuur dan... Waar je ook rijdt, het is altijd mooi. Soms slaan we zomaar ergens een
zandweggetje in om te zien waar we uitkomen. Ook stoppen we regelmatig langs de kant van de weg om foto's te maken. We hebben laatst zelfs een foto gemaakt vanaf de middenstreep van de Bruce Highway!
En op deze manier cruisen we alweer een dag of 6 voort. In die tijd zijn we tot vlak onder Cairns gekomen. Voor mensen die het leuk vinden om de, door ons afgelegde route tot dusver te bekijken, zal ik vertellen waar we zoal geweest zijn.

15 Maart: Brisbane naar Noosa Heads (125 km)

In Noosa hebben we enkele tracks gelopen in het nationale park. We hadden uitzicht over de zee en genoten van de grote golven die kapot sloegen tegen de enorme kliffen. Was erg mooi om te zien!

14 Maart: Noosa Heads naar Town of 1770 (naast Agnes Water +/- 400 km)

Voor de lunch zijn we naar Hervey Bay gereden waar we snel even een duik in de zee hebben genomen. In de verte zagen we Fraser Island liggen: een erg populaire bestemming onder backpackers maar wij hebben, i.v.m. tijdgebrek besloten dit over te slaan.
Na de lunch zijn we via Bundaberg (dat bekend staat om de Bundaberg-rum en de sugarcane) doorgereden naar Town of 1770. Dit lieflijke strandplaatsje wordt zo genoemd omdat James Cook in het betreffende jaar als eerste voet aan wal zette daar.
Het moest een rustige plaats zijn met nauwelijks toeristen maar uitgerekend op de dag dat wij kwamen was er een surfcompetitie gaande waardoor allebei de guesthouses vol zaten. Het was al laat en donker... waar moesten wij nou de nacht door gaan brengen????
We gingen er eigenlijk al vanuit dat het de auto moest worden totdat we in een laatste wanhopige zoekpoging terechtkonden in een caravanpark waar nog een bungalow leeg stond. Het was nog veel goedkoper dan een guesthouse ook en van alle luxe voorzien!

15 Maart: Town of 1770 naar Rockhampton (+/- 250 km)

Voor de lunch hebben we een klein ommetje gemaakt naar Mount Morgan, een oud historisch dorp gelegen op een berg waar sinds 1880 goud- en kopermijnen te vinden zijn. Ook kon je grotten bekijken met voetafdrukken van dinosauriërs erin.
Helaas waren we te laat voor de tour dus hebben we maar een 3d-film gekeken over de aanleg van de spoorweg waarover ooit een treintje de berg opging zodat goud en koper vervoerd konden worden. De technische kant van hoe zo'n trein op de rails lag en hoe het kon dat hij zo'n steile berg opkwam werd tot in den treuren toegelicht. TOTAAL NIET BOEIEND!!!!
Snel doorgereden naar Rockhampton waar we vanaf een viewingpoint de stad bij zonsondergang bekeken hebben. I love sunsets! Voor de rest was het een vrij oninteressante spookstad.

16 Maart: Rockhampton naar Mackay (332 km)

Rijden, rijden, rijden… (over de steenbokskeerkring wel te verstaan)
Voor zover ik me kan herinneren hebben we onderweg niet veel bijzonders gezien of gedaan behalve dat we, voordat we Rockhampton verlieten, naar het 'Dreamtime Cultural Centre' zijn geweest. We hadden gehoopt hier wat meer over de aboriginalcultuur te leren maar de hoeveelheid aan informatie was vrij matig. Het enige dat ik zo ongeveer over aboriginals weet is dat ze vooral in steden niks anders doen dan op straat hangen en zuipen.
En eigenlijk mag ik het niet zeggen maar... tjesis, wat zijn ze lelijk!!! Volgens mij stammen ze ECHT rechtstreeks af van de aap!

Maar goed, eenmaal in Mackay zijn we weer naar zo'n caravanpark gegaan; wat een uitvinding! Zo goedkoop en relatief zoveel meer luxe! Jammer alleen van die vieze glibberige reuzenpadden...

17 Maart: Mackay naar Townsville (+/- 420 km)

Tsja, rijden hè?! Voor de lunch zijn we naar de kust gereden. Airlie Beach wel te verstaan. Deze plaats is de poort tot de Whitsunday-eilanden. Schijnt ook geweldig mooi te zijn maar ja... tijd... geld... helaas, we moesten ook dit overslaan.
Townsville. Volgens mij best een leuke stad, jammer alleen dat we er weinig van gezien hebben. We wilden heel graag duiken op Magnetic eiland (ligt voor de kust van Townsville) maar... het zat ons weer niet mee hoor... het weer was te slecht!

Het is maar de vraag of we überhaupt nog kunnen duiken in het 'Great Barrier Reef' aangezien er een cycloon op komst is. Echt heel erg jammer want dit is toch 1 van de mooiste duikplaatsen ter wereld...

Tot dusver ons cruiseverslag... we hebben nog een paar daagjes over. Jullie horen van me.

Liefs Emmy!

PS: Sade... kun je dit mailtje ook doorsturen aan Tamara? En zou je haar adres kunnen geven? Thanx!