Johnny Walker and the Beetles - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu Johnny Walker and the Beetles - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Emmy Muijsers - WaarBenJij.nu

Johnny Walker and the Beetles

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg Emmy

09 Oktober 2006 | India, Jaisalmer

Koeien op straat, rondspringende aapjes, hier en daar een olifant, salamanders, toeterende auto's, toeterende bussen, toeterende trucks. Starende mensen, opdringerige mensen,vooral VEEL mensen!
Curries, chapati's, lassies en chai. Tempels, paleizen, krotten langs de kant van de weg, maharadjas en de untouchables. Sari's, wierook en niet nader te definieren geuren. Gewoon een paar indrukken van India...

Vanuit Udaipur zijn we met een prive taxi vertrokken naar Jaisalmer. Rond het middaguur maakten we een een stop in Jodhpur, ook wel de blauwe stad genoemd i.v.m. alle blauw geverfde huizen. Na een rondwandeling door het indrukwekkende Merengawar-ford zijn we door gereden naar Jaisalmer waar we met een minuut vertraging aankwamen doordat er een kat voor de auto sprong. Toen de chauffeur de auto in de berm parkeerde waren Helga en ik in de veronderstelling dat hij wilde kijken of de kat oke was maar hij bleek enkel een schietgebedje te doen om van de "bad luck" af te komen die een kat voor de auto blijkbaar symboliseert.

In Jaisalmer hebben we een mooi guesthouse gevonden gelegen in een middeleeuws ogend fort. Via kleine gezellige steegjes kom je naar boven vanaf waar je een heel mooi uitzicht hebt op de omgeving. Onze kamer zit in 1 van de torentjes van het fort en heeft allemaal houten raampjes in de muren die je kunt openklappen. Voor 1 van de raampjes zit een nis met allemaal kussentjes waar je heerlijk kunt chillen.
Ons bed is gewoon koninklijk! Het ultieme 1001-nacht gevoel! Maar genoeg hierover, er zijn tenslotte andere dingen die India meer bijzonder maken dan een hotelkamer...

In het guesthouse hebben we direct een kamelensafari geboekt voor de volgende ochtend.
Met een jeep werden we de woestijn in gereden alwaar we kennis maakten met onze gids voor de komende 2 dagen en zijn 3 kamelen: Johnny Walker, Boedha en Rocket. Ik had de eer om op Johnny Walker te mogen rijden; een erg dom uitziend beest maar wel heeeeeeel lief! In zijn vrije tijd speelt hij overigens graag polo...

In optocht begonnen we onze safari over uitgestrekte vlakten met in geen velden of wegen een mens te bekennen. (Op een uitzonderlijke schaapsherder na dan)
En die stilte!!! Geweldig gewoon!
Op een plek met wat lage boompjes zijn we neergestreken en werd onze lunch gemaakt. Ondertussen ben ik nog even naar de wc geweest bij de 3e boom rechts. Na de lunch hebben we 2 uur heerlijk geslapen in de schaduw van de boom met helemaal niks anders dan stilte om ons heen (behalve wat zoemende insecten)

Toen het heetst van de dag was verstreken gingen we verder naar onze slaapplek voor die nacht; zandduinen.
Hier hebben we de zon zien ondergaan en de maan op zien komen. Voor de gelegenheid waren er ook wat gypsies op komen dagen. Gepimpt en wel in sierlijke jurken en schilderingen op het gezicht voerden 2 meisjes een zang- en dansact voor ons op, onder begeleiding van 1 of ander inheems blaasinstrument. Helga en ik hebben ook nog even gedanst, al kwam dat voornamelijk doordat er constant grote vieze zwarte kevers over ons kleedje liepen! We werden uiteraard uitgelachen door de woestijnmensen...

Op een klein vuurtje werd ondertussen ons diner bereid. Schijnbaar is het de gewoonte om gasten eerst te laten eten alvorens zelf te eten. Dit zou uit beleefdheid zijn maar ik ben een beetje gaan twijfelen of wij niet gewoon "voorproevers" waren om te testen of het eten goed was. Ik had namelijk nog geen 3 happen gehad toen Helga, die naast mij zat, ineens opstond om een eindje verderop over haar nek te gaan.
Ik heb daarna met moeite mijn met zand gewassen bord leeg gekregen.

Bang als we waren voor een aanstaande voedselvergiftiging of iets dergelijks zijn we in onze tent gaan liggen boven op 1 van de zandduinen. Gelukkig was deze angst ongegrond en zijn we ongeschonden de nacht doorgekomen...

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om onze reis voort te zetten. Ook al was de zon net op... al snel is de hitte niet meer te harden!! En dat zitten op een kameel gaat op een gegeven moment ook parten spelen aan menig onderdeel van een ongetraind lichaam. We besloten daarom ook niet de hele safari af te maken en lieten ons na de luch ophalen met een jeep.

Morgen (10 oktober) gaan we met onze prive taxi verder naar Jaipur. Maar daarover later meer.
Nu ga ik wederom proberen of het lukt een foto te uploaden, zou toch leuk zijn voor de verandering!

• 09 Oktober 2006 - 14:00

Emmy:

Nou, dez foto heb ik gemaakt om de hoek van het internetcafe in het fort waar we zitten. Ik maak namelijk fotos van 5 megapixel die daardoor niet geladen kunnen worden. Deze, enigszins suffe foto heb ik daarom ff snel met 2 megapixel gemaakt om toch eindelijk iets te kunnen plaatsen...
    Verkleinen van de grote fotos is een optie maar dat duurt echter veeeel te lang met de trage computers hierzo.

Verder weer bedankt voor de berichten, echt leuk!!!

ps: Matthijs, bedankt voor de tip!
    ps: Poulete, je maakt toch zeker een geintje??

• 10 Oktober 2006 - 14:23

Marlon:

Hee Em,
    Wauw, dat klinkt goed!
    Je weet het ook weer mooi te omschrijven; bijna word je een beetje meegenomen op reis (maar helaas harde werkelijkheid...)

• 10 Oktober 2006 - 19:14

Kirsten:

He meissie, leuk hoor al die verhalen je moet echt boeken gaan schrijven! Echt geweldig ik heb me alweer slap gelachen!!!! Heel veel plezier en ik ben benieuwd naar het volgende verhaal!!! Dikke X (ook aan Helg) Kies

• 11 Oktober 2006 - 05:40

Stefijn:

Ongetraind lichaam? En je bent nog wel wezen sporten voor de vakantie!! :)

Veel plezier weer verder, ik wacht op het volgende spannende verhaal.

• 11 Oktober 2006 - 10:21

Carlton:

Hey Jannie Wolter,

Je verhalen lijken wel als jullie in bollywood film meespelen. Het lijkt erg op de remached van The Mummy Returns (Indiaas ondertiteling). Ik vind het wel erg spannend hoor beetles, kamelen en tempels in de brandende zon.